tirsdag den 28. maj 2013

Macarons - syndige men lækkere

Jeg har aldrig fået smagt macarons, lidt underligt taget i betragtning af at mine venner ofter lægger billeder ud af deres hjemmebag på Facebook, og de bager tit macarons. Men de har nu aldrig serveret dem for mig. Nå, men forleden da jeg ryttede op i mine opskrifter, så faldt jeg over en opskrift på jordbærmarcarons..Efter at ha bagt disse små bæster, så må jeg indrømme at de jo smager fantastisk. Men man skal nok ikke spise for mange af dem, når at man er på slankekur ;-)

                                                                          Macarons med jordbær (ca 30 stk.)

Ingredienser
100 gram smuttede mandler
170 gram flourmelis
3 æggehvider (Æggehviderne skal have stuetemperatur.)
1 knsp salt
lidt rød frugtfarve
25 gram sukker
Jordbærcreme
75 gram frosne jordbær
100 gram flourmelis
100 gram smør

Fremgangsmåde
Blend mandlerne til mandelmel og balnd så mandelmel og flormelis sammen. Pisk æggehviderne stive med 1 knsp. salt, og pisk så sukkeret i lidt ad gangen. Tilsæt et par dråber frugtfarve.Sigt mandel-flormelis blandingen i den røde æggesnapsen og vend det forsigtigt sammen, så massen bliver glat uden lufthuller (du skal IKKE piske).  Kom massen i en sprøjtepose med glat tylle (eller en plastikpose, hvor du klipper det ene hjørne af Sprøjt dejen ud i små cirkler på ca. 3 cm i diameter på en bageplade beklædt med bagepapir.
Lad de små kager stå og tørre ½ times tid. Imens kan du tænde for ovnen og varm den op til 160°. Kagerne skal bages i ca. 15 min. Når at de er bagte så lad dem sidde lidt på bagepapiret, inden du løsner dem. Køl dem helt af på en bagerist.
Giv de frosne jordbær et kort opkog i kogende vand, og derefter drypper du dem dem af i en si inden du stiller dem til at afkøle. Blend de afkølet bær, smør og flormelis fx med en stavblender, så det bliver mixet godt sammen. Kom cremen i en sprøjtepose eller plastikpose, og sprøjt creme på bunden af halvdelen af kagerne og læg dem sammen.
Tips
Macarons er jo ikke super sunde, så du skal nøjes med at smage et par stykker..og de skal opbevares i køleskabaet i en tætlukket beholder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar