lørdag den 26. oktober 2013

Mine børn vil ikke spise grøntsager, hvad skal jeg gøre?

- det spørgsmål blev jeg engang stillet af en bekymret forældre. Heldigvis har jeg ikke det problem så tit (mere) med mine egne børn. Men jeg møder ofte børn på mit arbejde, som ikke vil spise grøntsager. Nogle børn fortæller mig, at de giver deres grøntsager til hunden eller gemmer maden i deres serviet, eller bare nægter at spise deres grøntsager og at det ender i hyl og skrig ved aftensmaden. Alt det har jeg været igennem, så jeg har gjort følgende ting, for at vække mine børns "grønne" interesse, så at de gerne vil spise flere forskellige slags grøntsager...


En lille køkkenmedhjælper
 Dit barn kan begynde at hjælpe dig i køkkenet med at skrælle og skære grøntsager ud. Men du skal ikke blande dig i om grøntsagerne er skåret super fine og tynde ud. Det er jo ikke en Michelin restaurant som I spiser på. Men glæd dig hellere over at dit barn vil hjælpe dig. De fleste børn vil faktisk gerne hjælpe i køkkenet. Men jeg får desværre ofte at vide fra børnene på mit arbejde "Det må vi ikke for mor eller far, de var trætte og ville hellere lave aftensmaden selv.." Jeg fandt faktisk selv ud af, at min datter spiser mere grønt når at hun selv har været med til at lave en skål salat, og selv om hun kun er 5 år, så kan hun sagtens lave en lækker salat. Jeg skal bare lige hjælpe hende med for eksempel at skære tomaterne over, så at de ikke triller, eller lægge en klud under spækbrættet, så at det hele ikke glider rundt for hende. 



Sjove former
 Er du en af dem som ikke har tålmodighed til at dit barn hjælper dig i køkkenet, så kan du også selv skære grøntsagerne ud i sjove former. Det kan for eksempel være spiraler, blokke, trekanter eller runde forme. Man kan få mange forskellige køkkenredskaber, som kan hjælpe dig, hvis du ikke lige er fiks på fingerene


Kogte eller rå
Find ud af om dine børn foretrækker kogt eller rå grøntsager. Mine egne børn hader de fleste kogte grøntsager, så derfor står der altid en tallerken med rå grøntsager eller en lækker salat på bordet, når at vi spiser aftensmad
Vores børn elsker når at der er grøntsager i flere forskellige farver


Vær tålmodig
Børn er nysgerrige, så de vil på et eller andet tidspunkt smage på grøntsagerne igen. Det kan tage mange smagsprøver af hver enkelt grøntsag/ret inden dit barn kan lide de forskellige ingredienser. Så læg tålmodigt lidt forskellige slags grøntsager på dit barns tallerken hver dag. Men det hjælper ikke at tvinge dem til at smage,og det hjælper slet ikke at skælde ud, hvis at de ikke bliver spist. For hvem gider at høre på en sur voksen



Den ekstra tallerken
Min datter hader hvis maden er blandet sammen fx. wok eller gryderetter. Så hos os, så må man gerne sortere i sin mad. Hun har faktisk sin egen lille ekstra tallerken, hvor at de meget "giftige" champignons ect. kan lægges over på, så at de ikke rører ved den mad som hun godt kan lide. Vores søn havde det på samme måde da han var mindre, og han er vokset fra det, så det gør hun vel også en dag. (Hun er faktisk blevet bedre, vil jeg lige tilføje, for forleden spiste hun ristet jordskokker..)


Børn gør hvad du gør
Dine børn lærer af dig, og nu ved jeg godt at det kommer til at lyde meget belærende, men altså vi voksne er jo rollemodeller. Så spiser du og din mand/kone kun agurker eller slet ingen grøntsager, så kan du ikke forvente at dine børn vokser op og spiser alle regnbuens farver af grøntsager. Der  var der engang et barn der sagde til mig på mit arbejde "Hvorfor tvinger min mor mig til at spise kartofler, når far ikke skal. Han får altid pasta?" Og ja, drengen havde jo ret. Hvorfor skal stakkels Jonas spise kartofler, når at han syntes at hver enkelt bid vokser inde i hans mund, imens han sidder og ser sin far spise den pasta som han jo også elsker...



Restauranten
Nu er vi jo nok lidt småskøre i min lille familie, men af og til så "leger" vi restaurant med børnene. Det foregår på den måde at 1 voksen + 1 barn, agerer kok og tjener. Det vil sige laver maden og dækker bordet. Når alt er klart, så kommer resten af familien på besøg i "restauranten" i stuen. "Gæsterne" bliver mødt af en lille "tjener", som næsten altid har en serviet over armen og hvide handsker på (tænk vanter). Gæsterne får så serveret maden på tallerkener og skænket saft eller vand op. Hjemme hos os så er gæsterne heldigvis altid så flinke, at de inviterer kokken og tjeneren til at spise med ved deres bord. Men kan gæsterne ikke betale for maden, så skal de rydde af bordet. Den dag, bliver der smagt på alle grøntsagerne, også af vores den mindste..

Hvis dit barn ikke lider af underernæring eller vitamin mangel, så tror jeg at det er vigtigst at være en tålmodig, kreativ og lyttende forældre der præsenterer sine børn for forskellige lækkere grøntsager.. Jeg har selv haft en periode som barn, hvor jeg gerne ville spise rødbeder til alt, men det er jeg heldig kommet over, hehe

Held og lykke
Klem fra
HelseQvinden




Ingen kommentarer:

Send en kommentar