lørdag den 21. december 2013

Sunde Luciabrød

Disse brød bagte jeg sammen med børnene på mit arbejde, og de blev rigtige lækkere. Faktisk blev vi optaget af Tv2, da vi bagte dem, og puha, det var ellers en ubehagelig oplevelse, jeg foretrækker bare at gå rundt med børnene i fred..uden at blive stillet en masse spørgsmål..Men de børn som deltog syntes at det var en fantastisk spændende oplevelse (Nok fordi at Tv2 var der, mere end mig og mine forholdsvis sunde Luciabrød)

Sunde Luciabrød
  • 4 dl vand
  • 150 g 5-kornsblanding
  • 100 g smør
  • ½ liter mælk
  • 1 g safrantråde
  • 50 g gær
  • 250 g Kvark fromage blanc 1%
  • 125 g rørsukker (ca. 1½ dl)
  • ½ tsk groft salt
  • 2 dl rosiner
  • 950 g hvedemel
  • Pensling
  • 1 æg

Sådan gør du
Bring vand og korn i kog. Kog kornene i ca. 5 min. ved middel varme, uden låg. Hæld kornene i en sigte og lad dem køle let af.
Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælk og safran. Hæld det så i en skål (blandingen skal være 37 grader, altså lillefinger varm). Rør så gæren ud heri. Tilsæt så de kogte korn + de øvrige ingredienser (hæld mel i lidt af gangen, gem evt. lidt). Ælt dejen godt. Stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 15 min. Ælt så dejen godt igennem igen på et meldrysset bord - tilsæt evt. resten af melet. Form så dejen til boller, eller små S og stil dem på plader med bagepapir. Lad bollerne/S efterhæve i ca. ½ time. Pensl så bollerne/S og bag dem midt i ovnen. Lad bollerne/S køle af på en bagerist.

  • Bagetid: 15-17 min. ved 220°.
Opskriften er fra 


Mit kamera og min telefon er lige gået i stykker, så er der en der har et godt billede af disse luciabrød (med denne opskrift), så send det endelig til mig på sanjapigen@hotmail.com
knuz og klem

Ingen kommentarer:

Send en kommentar