søndag den 14. juli 2013

Hjemmelavet kryddderurteolie -sammen med børnene

Jeg elsker Lehnsgaards rapsolier , men jeg syntes at det er lidt fedt, når at jeg selv laver nogle af olierne med krydderurter fra vores lille køkkenhave. Har man ikke en have, så kan man jo sagtens købe krydderurterne i det lokale supermarked, og lave olien sammen med børnene. Jeg har fundet ud af, at jo mere mine børn hjælper i køkkenet, jo flere forskellige retter og ingredienser vil de gerne spise..altså nu er det jo ikke fordi at de tvinges ud i køkkenet, og skal skrælle kartofler, men de hjælper af og til med sjove småopgaver..

Hjemmelavet krydderurteolie
(giver 5 dl.)

50 gram forskellige krydderurter 
fx. basilikum, oregano og persille
5 dl. bornholmsk rapsolie

Hvordan
Krydderurterne renses og stødes med en morter (eller brug en skål og enden af en kagerulle). Kom det i en skål og hæld olien over. Dæk skålen til med et låg, og lad det stå og trække i ca 2-3 uger

Hæld olien igennem en finmasket si, og hæld det igen på en stor ren/steril/tør flaske. Du kan evt. proppe et par krydderurtekviste ned i flasken, så du bedre kan se hvad det egentlig er du har i flasken, og så pynter det også

Du kan bruge olien i fx. dressinger
Held og lykke



Ingen kommentarer:

Send en kommentar