lørdag den 13. juli 2013

Nemme Boller med både rug og hvedemel

Jeg bager faktisk tit disse lidt grove rug/hvede boller hvis vi spiser en sen brunch. Men nu jeg kikker på billedet, så er de ikke formet så godt, men hvad pokker..Mine børn & mand elsker dem 


Rug/hvedeboller 
(8-9 stk /220 grader i ca15 min)
15 gram gær
4 dl. vand
1 spk. rapsolie (eller andet olie)
1 tsk. salt
100 gram rugmel
350-400 gram hvedemel
1 æggehvide (til at pensle med)

Hvad og hvordan

Rør gæren ud i vandet, den skal være helt opløst (og nej, ikke noget med at røre gæren ud i vand/salt..gær hader nemlig salt, for det trækker væden ud af gærcellerne, så at de skrumper) 

Tilsæt rugmel og rapsolien, og få rørt det godt ud. Tilsæt derefter resten af melet + salten. Det er vigtigt at tilsætte melet lidt af gange, for hvis dejen bliver for bastant og tung, så bliver bollerne til små kanonkugler. Dejen skal hæve 30-45 min et lunt sted

Når at dejen har hævet, deler du den i 8-9 stykker, og former det til boller, som du ligger på en smurt bageplade eller en bageplade drysset med mel. Bollerne pensles med æggehvide og hæver på pladen et lunt sted, imens at ovnen varmer op. (helst 20 min)

Bollerne er færdigbagte, når at du kan banke på bunden af en bolle, og den lyder hul

Velbekommen og god weekend

Ingen kommentarer:

Send en kommentar