torsdag den 24. oktober 2013

Oopsies "brød" low carb

Der har jo været skrevet en del om disse "brød" ude i " LCHF Blogverdenen". Men altså her er to versioner af Oopsies, og jeg ved at 1 af mine veninder bliver glad, når at jeg skriver et indlæg med disse opskrifter. Men nu skal du jo ikke forvente at det smager af brød,  hvis du laver dem istedet for en burgerbolle, som jeg har gjort, men de giver alligevel en brød-agtig "feeling" men med en konsistens som vandbakkelser, og jeg blev dejlig mæt... 



Oopsies "brød"
 version 1
"Burgerboller" 
2 stk burgerboller/4 halve
1 æg 
1 1/2 æggehvide
100 gram Philadelphia ost
lidt salt
1/2 tsk bagepulver 
1/2 tsk HUSK (kan undlades)

Sådan gør du
Pisk æggehviderne super stive, så meget så at du kan vende skålen på hovedet, og hviderne ikke falder ud. Altså de skal være super fluffige/luftige. Pisk blommerne med philadelphiaosten, HUSK og bagepulver til en glat dej/creme uden klumper. Vend forsigtigt æggehviderne ned i dejen, men du skal ikke piske, for dejen skal  være luftig.
Dejen lægges i 4 klatter på et stykke bagepapir, på en bageplade, og bages ca 25  min midt i ovnen på 150 grader

Næringsindholdet for 2 personer er 268  kcal i 2 hele "boller"
 Dvs. at der er 134 kcal i  en "bolle"
Du kan bruge dem som Burgerbrød, det elsker min familie, men så drysser jeg altid lidt sesamfrø, krydderier eller revet ost på halvdelen af dem, inden at de bliver bagt


Oopsies "brød"
 version 2
"små kagebunde"
3 æg
100 gram Philadelphiaost
1/2 tsk bagepulver
1 knivspids vaniljepulver fra Urtektam
1/2 tsk HUSK (kan undlades) 
1/2 tsk honning

Sådan gør du
Pisk æggehviderne super stive, så at du kan vende skålen på hovedet, og hviderne ikke falder ud. Altså de skal være super fluffig/luftige. Pisk blommerne med philadelphiaosten, honning, vanilje,  HUSK og bagepulver til en glat dej/creme uden klumper. Vend forsigtigt æggehviderne ned i dejen, men du skal ikke piske vildt, for dejen skal være luftig
Dejen lægges i 6-8 klatter på et stykke bagepapir, på en bageplade, og bages i ca 25 min midt i ovnen på 150 grader

Denne sidste opskrift, kan fx. bruges som "kage", hvor du lægger friske bær ovenpå, og serverer det med en sund vaniljecreme 


Opbevaring
Jeg har prøvet at gemme mine Opsies i et par dage i en tætlukket pose, men lige som vandbakkelser så smager de altså bedst nylavet eller dagen efter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar